Informacje ogólne:
Cel: uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania roli nauczyciela oraz eksperta w organizowaniu i prowadzeniu rekreacji relaksacyjnej w ruchu. Wykorzystanie elementów ekspresji i medytacji ruchu w działalności edukacyjnej, wychowawczej oraz dotyczącej osobistego rozwoju uczestników.
Uczestnicy:
Adresaci to absolwenci studiów wyższych magisterskich i zawodowych, głównie:
- Absolwenci Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu zarówno kierunku Wychowanie Fizyczne, Fizjoterapia i Turystyka i Rekreacja;
- Absolwenci kierunków pedagogicznych innych uczelni;
- Absolwenci innych kierunków studiów posiadający podstawową wiedzę lub doświadczenie zawodowe z zakresu pracy o charakterze edukacyjnym z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi;
- Terapeuci i instruktorzy oczekujący podwyższenia kwalifikacji lub zdobycia nowych w zakresie prowadzenia rekreacji relaksacyjnej poprzez ruch;
Forma organizacyjna: Studium zaoczne.
Czas trwania: 350 godzin realizowanych w III semestrach - zajęcia odbywają się, co dwa tygodnie w soboty i niedziele w formie 21 zjazdów.
Formy zaliczenia:
- projekty edukacyjne i sprawdziany;
- egzamin dyplomowy (obrona pracy dyplomowej);
- zaliczenia z pozostałych przedmiotów.
Warunki naboru: złożenie dokumentów – kolejność zgłoszeń (25 miejsc), rozmowa kwalifikacyjna..
Odpłatność: 3500 zł (przedpłata: i 2 raty). Uwaga! Faktury wystawiane są 7 dni po wpłacie.
Ramowy program studiów
Przedmioty na studiach podyplomowych MEDYTACJA I EKSPRESJA RUCHU i zarys ich treści
Ekspresja I Medytacja Ruchu |
Wykł. |
Ćw. |
Zal. |
|
1. |
Teoria medytacji i ekspresji ruchu |
21 |
- |
Egzamin |
2. |
Rytm, ciało, głos |
- |
28 |
Zaliczenie |
3. |
Taniec współczesny |
- |
35 |
Zaliczenie |
4. |
Medytacja w ruchu-Tańce Gurdżijewa |
- |
35 |
Zaliczenie |
5. |
BMC Body MindCentering |
- |
14 |
Egzamin |
6. |
Taniec hinduski |
- |
14 |
Zaliczenie |
7. |
Gyrokinesis |
- |
14 |
Zaliczenie |
8. |
Teatr Tańca-projekt/ |
- |
18 |
Zaliczenie |
9. |
Droga dźwięku, droga ciszy |
- |
14 |
Zaliczenie |
10. |
Ruch autentyczny: -Symbolika Ciała, 5 Rytmów, Improwizacja/kontakt improwizacja |
- |
38 |
Zaliczenie |
11. |
Qigong |
- |
21 |
Zaliczenie |
12. |
Wybrane techniki taneczne: elementy tańca towarzyskiego, jazzowego, klasycznego |
- |
21 |
Zaliczenie |
13. |
Metodyka Ćwiczeń Medytacji i Ekspresji Ruchu |
- |
47 |
Zaliczenie |
14. |
Seminarium dyplomowe |
- |
30 |
Egzamin dyplomowy |
|
21 |
329 |
|
|
|
350 godzin |
Opis przedmiotów:
Teoria medytacji i ekspresji ruchu- przedmiot teoretyczny, forma wykładowa.
Rytm, ciało, głos- praca z ciałem ukierunkowana na świadome kreowanie ruchu i głosu, praca z rytmem, interakcja głosowa uczestników, śpiewanie antycznych pieśni, świadome bycie ciałem i umysłem w przestrzeni.
Taniec współczesny – taniec tendaje możliwość ekspresji emocji, łamania wszelkich kodów, barier związanych z postrzeganiem własnego ciała, do eksperymentowania z ciałem, przestrzenią i czasem. Podczas warsztatu praca będzie skupiała się wokół pogłębiania świadomości ciała, poszukiwania autentyczności ruchu i kreowania go w indywidualny sposób.
Medytacja w ruchu-Tańce Gurdżijewa - to praktyka grupowa układów ruchowych stworzonych przez Gurdzijewa, zwanych „Movements”. Wymagają one skupienia i koncentracji na ściśle określonych ruchach, oddechach oraz zgrania ich z muzyką. 'Movements' polega na świadomej, połączonej pracy umysłu z emocjami i ciałem oraz manifestowaniem się wszystkich ich trzech jednocześnie.
BMC Body Mind Centering- jest podróżą poprzez doświadczanie żywego i ciągle zmieniającego się terytorium ciała. Odkrywcą jest nasz umysł - myśli, uczucia, energia, duch i dusza. Podróż ta prowadzi do zrozumienia tego, jak umysł wyraża się poprzez ciało w ruchu. Jedną z cech przyrody jest tworzenie wzorców. Człowiek będący częścią przyrody również je tworzy. Umysł jest jak wiatr, a ciało - jak piasek; jeśli chcesz się dowiedzieć, jak wieje wiatr, możesz przyjrzeć się piaskowi. Ważnym aspektem w Body Mind Centering® jest odkrywanie relacji między najmniejszymi i największymi ruchami ciała - harmonizowanie ruchu wewnątrzkomórkowego z ruchem całego ciała w przestrzeni. Ten proces składa się z rozpoznawania, nazywania, różnicowania i integrowania różnych tkanek w ciele, odkrywania różnych jakości i elementów, które składają się na ruch, oraz tego, jak te wszystkie elementy rozwijały się w trakcie procesu rozwojowego i jaką rolę aktualnie odgrywają w wyrażaniu się umysłu.
Taniec hinduski Bharatanatjam– antyczny styl klasycznego tańca hinduskiego, istniejący od około 3000 lat. Pochodzi z Indii południowych. W tańcu tym znajdziemy wiele elementów narracyjnych, w których ważne są gesty rąk (hasta) przedstawiające treść śpiewaną przez wokalistę oraz mimika twarzy, zwana w tańcu abhinaya lub bhava, która odzwierciedla emocje przedstawianych na scenie postaci. Trzecim istotnym elementem tańca jest rytm, który tancerki podkreślają uderzając o ziemię stopami ozdobionymi dzwonkami ghungru.
Obok aspektu narracyjnego zwanego nritya w tańcu klasycznym wyróżnia się aspekt abstrakcyjny, czysty taniec zwany nritta.
Nazwa bharatanatyam odzwierciedla istotę tego tańca. Jest to złożenie pierwszych sylab pochodzących od trzech wyrazów:
- BHA od bhava – emocje
- RA od raga – melodia, nastrój
- TA od tala – rytm
Bharatanatyam charakteryzuje precyzja ruchu, połączenie siły i wytrzymałości z delikatnością, wręcz łagodnością i kobiecym wdziękiem, jakimi tancerka musi się wykazać.
Improwizacja/kontakt improwizacja- "IMPROWIZACJA W KONTAKCIE jest fascynującą techniką tańca opierającą się na świadomym posługiwaniu się swoim ciałem w kontakcie ze sobą, partnerem, grupą. Tancerze w kontakt improwizacji skupiają się na fizycznych odczuciach dotyku, utrzymywaniu i traceniu balansu, podnoszeniach i upadkach w
tańcu z innymi ludźmi. Kreują w ten sposób dialog w ruchu. Tańczący nie dążą do osiągnięcia celu, raczej do ciągłego, nieprzerwanego spotkania we właściwym miejscu i czasie, ze zmieniającą się fizyczną rzeczywistością." Steve Paxton.
Teatr Tańca (kompozycja, realizacja projektu) – celem warsztatu będzie praca nad kompozycją, stworzenie spektaklu, którego przewodnim środkiem wypowiedzi będzie taniec. Praca z choreografem przybliży uczestnikom możliwości wykorzystania rytmu, ruchu, jego jakości, artykulacji i dynamiki do tworzenia spójnej kompozycji, wypowiedzi grupy oraz kreowania przestrzeni i świadomego bycia w niej. Harmoniczne współistnienie wymienionych wartości dokonuje charakterystyki aktora/tancerza, buduje postać, która jest wynikiem „tu i teraz”, określa relacje miedzy występującymi. Zajęcia te będą dla uczestników okazją do poszukiwania własnych dróg, rozwiązań w relacji: taniec-tancerz, taniec-teatr, psychika-fizyczność. Dadzą możliwość do wyrażenia siebie poprzez taniec.
Gyrokonesis- Ćwiczenia Gyrokinesis® zostały opracowane w latach 70 tych XX wieku przez Juliu Horvatha, łączące podstawowe zasady jogi, tańca, gimnastyki, tai-chi, chińskiej medycyny i filozofii wschodu. Metodologia Gyrokinesis®(znana dotąd na zachodzie, jako 'Joga dla Tancerzy') pracuje z całym ciałem, poprzez siedem naturalnych elementów ruchu kręgosłupa: do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo, skręt w lewo, skręt w prawo, oraz okrężny, stymulując tym samym wewnętrzne organy ciała, aktywując system nerwowy oraz świadomie integrując oddech. Lekcja zaczynają się od samo-masażu, następnie cała uwaga jest skupiona na kręgosłupie i miednicy. Siedząc na niskich stołkach, lekcja mobilizuje cały kręgosłup poprzez serie ćwiczeń Arch/Curl, Twist, Łuków, Gięć, Spiral, Skrętów. Serie ćwiczeń odbywają się w pozycjach stojących, leżących I siedzących.
Gyrokinesis® dodaje energii, dotlenia cały organizm i reedukuje ciało by poruszało się płynnie, z siłą i relaksacją jednocześnie.
Symbolika Ciała- Stanowi połączenie psychologii, sztuki, treningu tańca z ekspresją artystyczną oraz rozwoju osobistego w nurcie psychologii humanistycznej. Program został opracowany w latach 1976 – 1984 przez Detlefa Kaperta i od tego czasu wielokrotnie był opisywany i wykorzystywany w Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii. Metoda reprezentuje jedną z wiodących współcześnie idei zespolenia treningu tanecznego ruchu (sprawności fizycznej) i treningu odczuwania (zdolności percepcyjne), a także integracji ciała ze sferą psychiczną (samorozwój, świadomość siebie) i rozszerzanie form osobistej kreacji oraz ekspresji (spontaniczność, otwartość).
Pięć Rytmów- 5 Rytmów jest fizyczną praktyką tańca, która pomaga odnaleźć swobodę w ruchu i pełnię w życiu. Istotą tej wszechstronnej metody pracy z ciałem jest możliwość doświadczenia i zintegrowania poprzez ruch wszystkich aspektów siebie.
Każdy rytm niesie ze sobą inne energie. Flowing pomaga skontaktować się z kobiecością i łagodnością, stacatto z siłą i stanowczością, chaos przynosi wyzwolenie i pełną ekspresję, lirical lekkość i swobodę a stillness doświadczenie wewnętrznej ciszy i kontaktu z tym, co w nas najgłębsze.Wszystkie rytmy razem tworzą pełną mocy ścieżkę pomagającą uzdrowić i zintegrować pozorne przeciwieństwa-kobiecość i męskość, ciało i duszę, dzikość i delikatność, siłę i otwartość serca dając szansę bycia w pełni tym, kim jesteśmy.
Qigong- praca ukierunkowana na zharmonizowanie energii w ciele poprzez powolne, miękkie, płynne wykonywanie układów ruchu. Ruchy stylu Qigong Lecący Żuraw chwilami do złudzenia przypominają płynne ruchy skrzydeł lecącego żurawia, stąd nazwa, ale również, dlatego, że żuraw w symbolice chińskiej uosabia pokojowe usposobienie i długowieczność, a więc to, co twórcy tego stylu pragnęli dzięki niemu osiągnąć i rozpowszechnić.
Droga dźwięku-droga ciszy (metoda Jacka Ostaszewskiego) - metoda oparta na pracy z dźwiękiem, rytmem i ruchem, wymagająca niezwykłej uważności, kreatywności, refleksu oraz intuicji. W zadania warsztatowe zaangażowany jest umysł, który czuwa nad sylabami wypowiadanymi na głos przez każdego uczestnika oraz ciało, które wykonuje konkretne rytmiczne sekwencje ruchowe, co w konsekwencji prowadzi do powstania spójnego skodyfikowanego „języka” sylab i ruchów. Prowadzący korzysta ze ściśle określonego klucza budowania schematów ruchowo- głosowych.
Zapisy, zasady:
Kandydat na uczestnika studiów musi spełniać wymogi określone w ogólnych informacjach o studiach.
Zgłoszenie oficjalne odbywa się poprzez złożenie oryginału karty zgłoszenia wraz z wymaganymi dokumentami w Sekretariacie Centrum.
Bliższe informacje udzielane są pod numerem telefonu: (071) 347-31-85 (Centrum Doskonalenia Kadr - ul. Witelona 25 pok. 013), lub bezpośrednio na miejscu.
Zgłoszenie oficjalne można złożyć osobiście w Sekretariacie Centrum, bądź listem poleconym na adres:
Akademia Wychowania Fizycznego
Centrum Doskonalenia Kadr
ul. Witelona 25
51-617 Wrocław
Osoby, które dopełniły formalności zgłoszenia oficjalnego zostaną poinformowane o terminie i miejscu rozpoczęcia studiów drogą listowną.
Wymagane dokumenty:
- karta zgłoszenia
- odpis dyplomu ukończenia studiów i jego kserokopia
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów podyplomowych w Akademii Wychowania Fizycznego wystawione na załączonym formularzu przez lekarza medycyny pracy
- kserokopia potwierdzenia wpłaty zadatku w wysokości 200 zł na poczet opłaty za studia
- 3 zdjęcia legitymacyjne (podpisane miękkim ołówkiem)